Nasz zespół

Mentorzy (opiekunowie) w Turkusowej Wieży – Centrum Spotkań

Agnieszka

Swoją przygodę pracy z dziećmi zaczęłam w drużynie harcerskiej – od 6 lat działam jako instruktorka ZHR, zaś sama na sobie doświadczam pracy metodą harcerską od 14 lat. Praca ta zaprowadziła mnie w różne środowiska współdziałania z dziećmi i młodzieżą, między innymi do innych organizacji pozarządowych. Przez parę lat realizowałam projekty w obszarze wychowania gospodarczego, patriotycznego i historycznego. Równolegle zaczęłam studia psychologiczne i odbywanie staży w różnych miejscach – m.in. podczas Treningu Umiejętności Społecznych, licznych wyjazdów wakacyjnych i weekendowych. W wolnym czasie spotykam się ze znajomymi przy kawie lub herbacie, piekę ogromne ilości ,,niesłodkich słodkości” i pochłaniam książki!

Iga

W trakcie studiów angażowałam się w działaność organizacji studenckiej ESN pomagającej studentom zagranicznym odnaleźć się w Polsce – to tam po raz pierwszy zetknęłam się z pracą z dziećmi. Od zawsze żywo obserwowałam, jak ludzie się ze sobą porozumiewają i co z tego wynika – w rodzinie, wśród znajomych, nieznajomych. Zetknięcie się z NVC było przełomowym momentem, który nazwał i uporządkował moje obserwacje i doświadczenia. Byłam wzorową uczennicą systemu. Kiedy na studiach dopadła mnie reflekcja, że właściwie niewiele mi to dało, zaczęłam się interesować edukacją alternatywną zadając sobie pytanie ,,Czy można inaczej?”. Okazało się, że można i że w Polsce już są ludzie, którzy to robią, a na dodatek zwracają uwagę na wartość rozwoju kompetencji komunikacyjnych i społecznych u dzieci już od najmłodszych lat. Tak trafiłam do Turkusowej Wieży – miejsca, w którym moje zainteresowania, potrzeby, pasje i ideały łączą się każdego dnia! Praca w Turkusowej Wieży to ciągły proces, stałe konfrontowanie się ze swoimi emocjami, przekonaniami i pracą nad nimi. Obserwując siebie i dzieci widzę, że nie tylko one się rozwijają, zmieniam się także ja. I właśnie ta podróż, wspólna praca nad tworzeniem coraz lepszej edukacji sprawia mi najwięcej przyjemności. Cieszę się drogą!

Maja

Moja przygoda w pracy z dziećmi rozpoczęła się, kiedy pierwszy raz pojechałam na obóz karate jako wychowawca. Spodobało mi się to tak bardzo,  że od tamtej pory regularnie pełnię tę rolę na wyjazdach o różnym charakterze. Pracowałam zarówno z młodszymi dziećmi jak i z młodzieżą. Przez kilka lat pracowałam jako instruktorka karate. W tym celu ukończyłam kurs instruktora sportu karate. Wiele nauczyłam się też w Akademii Wychowawców Bullerbyn, w ramach której odbyłam staż, oraz brałam udział w szkoleniach  opartych na autorskim programie wypracowanym przez zespół psychologów i trenerów. Założeniem Akademii jest szkolenie osób współpracujących z dziećmi i rodzicami w zakresie budowania relacji opartych na szacunku i zaufaniu. Zainspirowana pierwszą częścią wczesnoszkolnego kursu Montessori wprowadzam w życie coraz więcej elementów tej metody i nie mogę doczekać się kolejnych części. W wolnym czasie w różny sposób zaspokajam swoją ciekawość  świata, podejmując kolejne wyzwania i szukając ciekawych aktywności. Lubię trenować karate, crossfit, wspinać się, zwiedzać, spacerować, czytać i słuchać muzyki.

Marcela

Pracę z dziećmi i młodzieżą rozpoczęłam już w liceum jako wolontariuszka w świetlicach środowiskowych. Kontynuowałam ją w czasie studiów, prowadząc warsztaty naukowe i artystyczne oraz później pracując jako trener rozwoju na obozach dla młodzieży prowadzonych wg Metody 3. Biegun. Wtedy też spotkałam się po raz pierwszy z NVC i pokochałam komunikację empatyczną, dlatego jakiś czas temu rozpoczęłam ścieżkę trenerską w tym nurcie. Moją wielką pasją jest dzielenie się wiedzą i budowanie relacji, dlatego ciągle uczę się czegoś nowego, by potem móc to wykorzystywać w pracy z ludźmi. W szkole oprócz bycia mentorem jestem odpowiedzialna za zajęcia przyrodnicze i staram się zarażać dzieci potrzebą kontaktu z naturą, ruchu, zdrowym stylem życia. Poza szkołą działam również w organizacjach społecznych na rzecz osób wykluczonych i potrzebujących, podróżuję i przebiegam dziesiątki kilometrów na treningach.

Olga

Przez wiele lat moim marzeniem była wielka zmiana w edukacji – w szkołach, w relacjach z dziećmi i rodzicami, w roli nauczycieli i ich kształceniu. Zbierałam doświadczenia i informacje, m.in. odwiedzając szkoły, poznając systemy edukacyjne z Finlandii, Danii czy Holandii, szukając inspiracji na zjazdach i konferencjach (np. EUDEC, TEDx), poznając wspaniałych ludzi pracujących w szkołach lub ich otoczeniu. Kiedy zostałam mamą, dotarło do mnie, że najwyższy czas zacząć to marzenie realizować w praktyce. Chcę tworzyć szkołę, w której dzieci będą czuły się szczęśliwe – taką, jakiej w przyszłości będę chcieć dla mojego synka.

Praca z dziećmi daje mi dużo radości i wielką motywację do dalszego rozwoju – to najlepsi nauczyciele 🙂 Chcę uczyć się od nich, dla jeszcze lepszego kontaktu z nimi i ich potrzebami.

Mam doświadczenia w pracy w projektach międzynarodowych i międzykulturowych, a do tego uwielbiam podróże, szczególnie interesuję się kulturą afrobrazylijską. Wnoszenie ciekawości, otwartości, zrozumienia i tolerancji jest dla mnie ważne.

Bardzo zależy mi na bliskim kontakcie z naturą, uwielbiam być na powietrzu, jeździć na rowerze, interesuję się szeroko rozumianą ekologią.

Nauczyciele współpracujący z Centrum Spotkań Turkusowej Wieży

Ada – język angielski

Z wykształcenia jestem psychologiem i certyfikowanym przez Cambridge lektorem języka angielskiego. Zajmuję się uczeniem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, z tym też związane są moje drugie studia magisterskie – Graduate Programme in Teaching English to Young Learners & CLIL. W 2014 roku pracowałam w międzynarodowym przedszkolu w Dżakarcie (Indonezja), a wcześniej jako wolontariuszka prowadziłam konwersacje z angielskiego dla studentów English Oral College w Yangshuo (Chiny). Jestem właścicielką szkoły językowej speak ART Angielski dla Przedszkoli. Oprócz angielskiego znam też język niemiecki, hiszpański i indonezyjski. Jestem mamą rocznej Celinki.

Agata – język angielski

Posiadam długoletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i w nauczaniu języków obcych. Pracowałam w wielu szkołach, świetlicach środowiskowych, a obecnie realizuję razem z dzieciakami spektakle teatralne w teatrze, który prowadzę. W przyszłości planuję tworzyć z nimi spektakle po angielsku. Przeprowadziłam szereg warsztatów dla nauczycieli z nauczania języków obcych metodami interaktywnymi. Traktuję dramę i teatr jako narzędzia do prowadzenia zajęć językowych, łącząc w ten sposób moje umiejętności aktorskie, kreatywność, pomysłowość z doświadczeniem pracy nauczycielki i wiedzą tematyczną. Studiowałam na dwóch uczelniach anglojęzycznych, w tym w Trinity College of Dublin, gdzie uzyskałam dyplom. Posiadam stopień nauczycielki kontraktowej i uprawnienia pedagogiczne, jestem również tłumaczką i mamą.

Alicja – historia, geografia

Jestem antropologiem kulturowym, historykiem i pedagogiem.

Realizowałam wiele projektów społecznych i edukacyjnych m.in w ramach edukacji globalnej, terapii śmiechem i pracy z uchodźcami . Spędziłam rok w Zambii pracując z dziećmi i młodzieżą. Jako wolontariuszka pracowałam również z dziećmi w Albanii.

Jestem certyfikowanym wychowawcą Akademii Bullerbyn W Fundacji Bullerbyn zaczęłam swoją przygodę z edukacją demokratyczną –  byłam mentorką jednej z grup unschoolingowych. Przez dwa lata jako mentorka współtworzyłam Wolną Szkołę Wilanów.  Uczyłam także w publicznej szkole integracyjnej. Obecnie pracuję jako edukator muzealny oraz warsztatowiec w wolnych szkołach.

Kocham podróże – historia i geografia idealnie się w tym uzupełniają. Na zajęciach czerpię z mojego doświadczenia pracy z różnych częściach świata i różnych typach szkół.

Antoni – matematyka, robotyka, prace techniczne

Już w czasie pobierania nauk w szkole podstawowej i w liceum ogólnokształcącym bardzo krytycznie patrzyłem na system szkolny. Obiecałem sobie, że nigdy nie będę nauczycielem. Studiowałem budowę samolotów na Politechnice Warszawskiej. Przez pewien czas pracowałem w przemyśle lotniczym i w Instytucie Lotnictwa. Los spowodował, że jednak trafiłem jako nauczyciel do szkół. Moje krytyczne spojrzenie na system szkolny uległ wzmocnieniu. Gdy tylko było to możliwe zmieniłem zajęcie. Wdrażam oprogramowanie komputerowe.

Cztery lata temu moja dorosła córka uświadomiła mi, że istnieją inne szkoły – demokratyczne. Poleciła mnie jako osobę o zainteresowaniach technicznych, mogącą prowadzić zajęcia z dziećmi. Po czterech latach współpracy jestem coraz bardziej przekonany do tego typu szkół. Niesamowite jest obserwować rozwój dzieci, emocjonalny, osobowościowy, intelektualny. Pokazuję dzieciom swoje zainteresowania i pasje: lotnictwo, modelarstwo, elektronikę, robotykę, historię, astronomię, turystykę górską, jazdę konną. Na zajęciach technicznych dzieci poznają nowe narzędzia, uczą się ich obsługi. A zupełnie przy okazji uczą się fizyki, geografii, historii, matematyki i nie tylko.

Obecnie współpracuję z kilkoma szkołami alternatywnymi. Jestem w trakcie szkolenia w zakresie „Porozumienia bez Przemocy”.

Ewa – metodyk, zajęcia z ceramiki

  • Z wykształcenia tłumaczka i nauczycielka (absolwentka Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego)
  • Absolwentka Studiów Podyplomowych w zakresie Edukacji Niezależnej na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych UW,
  • Ukończyła pierwszą edycję Akademii Przywództwa Liderów Oświaty oraz pierwsze w Polsce Podyplomowe Studia Neurodydaktyki z Tutoringiem
  • Współzałożycielka I Liceum Społecznego „Bednarska”
  • Założycielka i przez wiele lat dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących STO „Toruńska” w Warszawie, jednej z pierwszych szkół niepublicznych Społecznego Towarzystwa Oświatowego. Przez wiele lat była członkiem Zarządu Koła, a przez kilka – Zarządu Głównego STO.

Obecnie dzielę się swoim doświadczeniem z innymi, prowadząc szkolenia dla nauczycieli w Polsce, na Białorusi i na Ukrainie. Główne tematy dotyczą metod nauczania, planowania lekcji, rozwiązywania problemów wychowawczych, budowania atmosfery uczenia się w klasie, kreatywności, oceniania kształtującego i neurodydaktyki oraz rozwijania kompetencji kluczowych u dzieci.

Jako nauczycielka prowadziłam zajęcia z zakresu języków obcych (niemiecki i rosyjski) na wszystkich etapach edukacyjnych. W pracy nauczyciela najbardziej cenię relacje, zrozumienie, empatię, z której obie strony czerpią radość i satysfakcję, wspólne z dziećmi odkrywanie świata, rolę starszego przyjaciela. Prywatnie jestem mamą dwóch dorosłych synów i babcią 7-letniej Matyldy.

Moją pasją są podróże na Wschód dalszy i bliższy (Gruzja, Kirgistan, Uzbekistan, Ukraina, Indie i dalej), ceramiką, toczenie na kole, wyrób biżuterii z ceramiki. Mieszkam na wsi w starym drewnianym domu z duszą w towarzystwie dwóch psów i tyluż czarnych kotów.

Wsparcie organizacyjne

Martyna

  • Absolwentka studiów wyższych na wydziale Ekonomii Lancaster University w Wielkiej Brytanii
  • Uczestniczka warsztatów NVC z Miki Kashtan
W Turkusowej Wieży – Centrum Spotkań zajmuję się koordynowaniem różnorakich procesów, tworzeniem grafików zajęć, rekrutacją osob do zespołu oraz wszystkim tym, co po prostu musi zostać zrobione, żeby to miejsce dobrze funkcjonowało.

Marzena

  • Absolwentka studiów psychologicznych na UW
  • Odbyła trening NVC w Szkole Empatii u Zofii i Karstena Schacht-Petersenów
  • Uczestniczka warsztatów NVC z Miki Kashtan
W Turkusowej Wieży zajmuję się rekrutacją rodzin, bieżącym kontaktem z rodzicami i sprawami formalno-organizacyjnymi.
W podobnych rolach wspieram również Zieloną Wieżę (przedszkole i żłobek).

Mariusz

Przedsiębiorca społeczny, którego jedną z pasji jest systemowa zmiana sposobu działania szkół. Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą książkową, wiedzą własną i doświadczeniem. Edukację Połączenia w praktyce wdraża w Turkusowej oraz Zielonej Wieży – przedszkolu oraz żłobku – które założył, a obecnie odpowiada w nich za trzymanie spójności między wizją a jej realizacją.